_
|
Autor |
Wiadomo¶æ |
Strona Glówna WBC ~ Historyczne ~ PZL-48 Lampart
Zobacz nastêpny temat Zobacz poprzedni temat |
Strona 1 z 1
|
|
|
Wys³any:
Pi± 18 Luty, 2005 17:43
|
|
|
senior pilot
Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:
|
|
PZL-48 Lampart
http://www.republika.pl/szymonkot/P48LampartA.jpg
(Malowanie to moja inwencja twórcza -> PZL-48 Lampart z 303 Dywzjonu z nr 1 , czyli samolot dowódcy (pilot:maj Raxa, strzelec: jego giermek - sier¿ant Szymon - broni±cy zacnej six wodza) - w tle inna maszyna z tego dywzjonu - pewnie Yivan, Kopi albo Vought ) w trakcie patrolu polskiej przestrzeni powietrznej, gdzie¶ w 1941 roku).
Jak wyczyta³em, ¿e Lampart mia³ 2xdzia³ko 20mm i 2xKM 7,9mm i zobaczy³em jak siê prezentuje wyrenderowany dziób naje¿ony lufami, doszed³em do wniosku, ¿e mimo i¿ nie stosowano w Polskich Si³ach Powietrznych malowania szczêk na dziobie, to Lampart w takim malowaniu wygl±d do¶æ ciekawie. Oczywi¶cie musia³ byæ w malowaniu 303 (choæ wtedy to pewnie by³aby 111 eskadra). To pierwszy wyrenderowany model do którego "dorzuci³em" w³asnorêcznie stworzonego pilota (od pasa w górê, ale zawsze ) i strzelca, aby trochê te renderingi uatrakcyjniæ i urealniæ. Niestety pilot nie jest teksturowany zdjêciem facjaty Raxa, ale i tak jest podobny do Wodza:).
PS: mam nadziejê, ¿e ta inwencja nie obra¿a czyi¶ uczuæ.
W 1937 r. dr in¿. Franiciszek Misztal opracowa³ projekt wstêpny odmiany samolotu Wilk z silnikami gwiazdowymi o mocy 700KM. K³opoty z silnikami "Foka" oraz przekroczony ciê¿ar prototypu Wilka spowodowa³y, ¿e w roku 1938 zapad³a decyzja realizacji tego projektu pod oznaczeniem PZL-48 Lampart. Samolot mimo znacznego zewnêtrznego podobieñstwa do Wilka zosta³ zaprojektowany ca³kowicie od nowa celem uzyskania mniejszego ciê¿aru konstrukcji. Do napêdu wybrano silniki Gnome-Rhome 14M "Mars" - ze wzglêdu na dobr± moc (700KM) i ma³± ¶rednicê zewnêtrznê (0,96m). Przewidywano licencyjne urchomienie ich produkcji w wytwórni Avia w Warszawie. By³ to pierwszy samolot PZL z integralnymi zbiornikami paliwa. Na pocz±tky 1939 roku zaczêto budowê prototypu Lamparta. W lecie gotowy by³ p³at, a kad³ub znajdowa³ siê w budowie. W pierwszej po³owie 1940 planowano oblot prototypu, a w 1941 roku uruchomienie produkcji seryjnej - serii 110 Lampartów, z których miano utworzyæ 10 eskadr po¶cigowych (wg innych ¼róde³ 15 eskadr, w ka¿dej 10 samolotów - czyli chciano wyprodukowaæ 150 maszyn). Przewidywano dwie odmiany: Lampart A i Lampart B. Na wiosnê 1939 dr Misztal opracowa³ wersjê rozwojow± Lamparta - PZL P-54 Ry¶. Ry¶ mia³ byæ Lampartem z rzêdowymi silnikami Hispano-Suiza 12L o mocy 1200-1600KM, obliczano jego prêdko¶æ na 640km/h. W chwili wybuchu wojny elementy Lamparta zosta³y zniszczone przez pracowników wytwórni, a plany prawdopodobnie zniszczy³a ¿ona konstruktora podczas oblê¿enia Warszawy. Specjalnie pod kontem szkolenia za³óg na samolotach nowej generacji stworzono samolot szkolno-treningowy PWS-33 Wy¿e³.
Konstrukcja i dane techniczne:
Dwumiejscowy samolot my¶liwsko-bombowy konstrukcji metalowej o uk³adzie dwusilnikowego dolnop³ata z chowanym podwoziem.
Kad³ub:
O przekorju owalnym, konstrukcji pó³skorupowej, z duralowy, kryty blach±. Z przodu kabina pilota, z ty³u strzelca. Podowzie chowane do gondoli silników.
P³at:
Trapezowy z eliptycznymi koñcówkami, konstrukcja z duralu, kryty blach±. Automatyczne sloty na ca³ej d³ugo¶ci, na koñcach skrzyde³ lotki, pomiêdzy lotkami a kad³ubem autoamtyczne klapy krokodylkowe. Usterzenie pionowe podwójne, metalowe.
Uzbrojenie:
Lampart A
W przodzie kad³uba dwa dzia³ka 20mm FK wz. 38D oraz dwa KM 7,9 mm PWU. Uzbrojenie strzelckie dwa KM 7,9mm PWU na podstawie hydraulicznej, chowane w kad³ubie (podobnie jak w "¯ubrze"). Pod kad³ubem uchyt na bombê 300kg. Bomba wyrzucana na ramie w locie nurkowym (podobnie jak w IAR-81).
Lampart B
W przodzie kad³uba osiem KM 7,9 mm PWU. Pod kad³ubem uchyt na bombê 300kg. Bomba wyrzucana na ramie w locie nurkowym (podobnie jak w IAR-81). Nie mam danych czy mia³ mieæ strzelca czy nie - ale wygl±da na to, ¿e mia³ czysto my¶liwski tylko z pilotem i za¶lepion± tyln± kabin±.
Silnik:
Dwa silniki ch³odzone powietrzem, 14-cylindrowe, Gnome-Rhome 14M07 "Mars", o mocy 730KM, z reduktorem i sprê¿ark±. ¦mig³a metalowe, trójp³atowe, przestawialne. Zbiorniki paliwa w ¶rodkowej czê¶ci p³ata.
Dane techniczne
Rozpiêto¶æ: 11.50m
D³ugo¶æ: 8.70m
Wysoko¶æ: 2.50m
Powierzchnia no¶na: 21,50m2
Ciê¿ar w³asny: 2400kg
Ciê¿ar u¿yteczny: 1100kg
Ciê¿ar ca³kowity: 3500kg
Prêdko¶æ maksymalna: 560km/h
Prêdko¶æ przelotowa: ---km/h
Prêdko¶æ minimalna: 130km/h
Wznoszenie: 9m/s
Pu³ap: 10000m
Zasiêg: 1500km
Zu¿ycie paliwa: --- l/h
Literatura:
"Skrzydlata Polska"
A.Glass "Polskie konstrukcje lotnicze1893-1939"
A.Glass "Samoloty PZL 1928-1978"
Mini Replika nr 39 _________________ Hell Hath No Fury Like A FireFighter
Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl |
|
|
|
 |
Reklama +bot

|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Wys³any:
Pi± 18 Luty, 2005 18:44
|
|
|
sier¿ant
Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 449
Dywizjon:
Nick w LFS:
|
|
To powiedz raxowi, ze podwozia zapomnial schowac  |
|
|
|
 |
|
Wys³any:
Pi± 18 Luty, 2005 18:54
|
|
|
kadet
Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 159
Sk±d: Stalinogród
Dywizjon:
Nick w LFS:
|
|
tera tak _________________ Core2Duo 2,33 MHz, 4 GB RAM DDR2 800, Asus P5N-E sli, GF 8800 GTS 320 MB ... jak powiedzia³ Sofronow |
|
|
|
 |
|
Wys³any:
Pi± 18 Luty, 2005 22:56
|
|
|
Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 1621
Dywizjon:
303
Nick w LFS:
|
|
ale d³ugie lufy,szymon,nie przesadzi³e¶ trochê? z nimi trzeba otwierac ogien z d12 bo na d6 juz sie wbijaja w cona  |
|
|
|
 |
|
Wys³any:
Sob 19 Luty, 2005 10:26
|
|
|
Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 1895
Sk±d: Planeta Ziemia :)
Dywizjon:
Nick w LFS:
|
|
llloooollll _________________ pierdziec nie ma komu !!! ale wachac to by wszyscy chcieli !!!
pijcie wodê! -woda ma moc... unosi statki, porusza m³yny... |
|
|
|
 |
|
Wys³any:
Sob 19 Luty, 2005 17:40
|
|
|
senior pilot
Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:
|
|
Takie lufy by³y w oryginalnym projekcie Lamparta i jeszcze poprzesuwane wzglêdem siebie.
Wodzu, czy to s³owa uznania, za model czy za wazeline ?   
Nastêpny bêdzie PZL-50 Jastrz±b w malowaniu 302 - te¿ siê bratnim ch³opakom co¶ od ¿ycia nale¿y nie  _________________ Hell Hath No Fury Like A FireFighter
Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl |
|
|
|
 |
|
|
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) |
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
|
|