Autor |
Wiadomość |
Strona Glówna WBC ~ Historyczne ~ PZL-62
Zobacz następny temat Zobacz poprzedni temat |
Strona 1 z 1
|
|
|
Wysłany:
Czw 23 Listopad, 2006 23:58
|
|
|
senior pilot
Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:
|
|
PZL-62
[EDIT]NOWE renderki - efekt wolnego weeku . No i troszkę wprawy w maxonie może widać gdzie-niegdzie.
www.republika.pl/szymonkot/PZL_P62_Perpektywa_1.jpg
www.republika.pl/szymonkot/PZL_P62_Perpektywa_1_pilot.jpg
www.republika.pl/szymonkot/PZL_P62_Perpektywa_2.jpg[EDIT]
Renderek (próbny jeszcze!) modelowanie w Rhino 3D, malowanie teksturek w BodyPaint 3D a render w Maxon Cinema 4D. Jeszcze trochę pracy nad modele i będzie finał.
www.republika.pl/szymonkot/PZL-62.jpg
Renderk z oświetleniem, metalglassem, kaustyka itp
www.republika.pl/szymonkot/PZL-62_2.jpg
Historia
W 1939 roku w Naczelnym Dowództwie Lotnictwa powstała koncepcja budowy kilku samolotów z silnikami rzędowymi typu Hispano-Suiza 12Z (HS-89ter) - zamierzano zakupić licencję na produkcję tych silników. Spodziewano się że stosowanie silników rzędowych znacznie poprawi osiągi w porównaniu z silnikami gwiazdowymi. Zakładano bardzo optymistycznie (za konstruktorami francuskimi) ,że silnik ten docelowo osiągnie 1400-1600 KM. Planowane, że za dwa-trzy lata polskie lotnictwo otrzyma samolot nie ustępujący samolotoch zagranicznym.
Pracę zaczęto w biurze konstrukcyjnym PZL. Dwa projekty miały być rozwinięciem z istniejących konstrukcji takich jak PZL-50 Jastrząb, którego wersją z silnikiem rzędowym miała być PZL-56 Kania projektowany przez Wsiewłołoda Jakimiuka oraz PZL-54 Ryś, będącym rozwinięciem Wilka/Lamparta (Lampart to było rozwiniecie Wilka z silnikami gwiazdowymi) projektowanym przez inż. F.Misztala i T.Tarczyńskiego. W zespole konstrukcyjnym S. Praussa powstawało wstępne studium samolotu szturmowo-bombowego Łosoś (Sum z silnikiem rzędowym i dwuosobową załogą). Natomiast inżynier Dąbrowski na początku sierpnia 1939 zaczął pracę wstępne nad projektem nowoczesnego myśliwca, oznaczonego najprawdopodobniej jako PZL-62 (oznaczenie domniemane, ponieważ Jakimiuk w swoich relacjach mówi, że w lecie 1939 roku pracował nad projektem o oznaczeniu PZL-63 - "zaraz po myśliwcu Dąbrowskiego).
Dowództwo Lotnictwa wykazało duże zainteresowanie projektem PZL-62. Miał to być wolnonośny, całkowicie metalowy dolnopłat, w którym miano zastosować nowoczesne, jak na Polskie warunki, rozwiązania. Samolot miał mieć całkowicie chowane podwozie (łącznie z kółkiem ogonowym). Przy czym koła miały składać się do wnęk w skrzydła w kierunku na zewnątrz. W skrzydłach miały zostać umieszczone KM w liczbie 6-8 sztuk. Tę kwestię dyskutowano jeszcze z Dowództwem Lotnictwa, ponieważ wojsko preferowało umieszczenie uzbrojenia w kadłubie.
Resztę przestrzeni w skrzydłach miały zająć integralne zbiorniki paliwa. Skrzydła wyposażone miały być w klapy i automatyczne sloty systemu Handley-Page. Uzbrojenie w skrzydłach miało być uzupełnione o działko strzelające przez wał śmigła (umożliwiała to konstrukcja silnika Hispano-Suiza). Pod kadłubem umieszczono chłodnice cieczy chłodzącej silnik, którą miał sterować automat reagujący na temperaturę silnika. Kabina pilota miała być przystosowana do lotów nocnych (podświetlenie przyrządów) miała mieć klimatyzację i ogrzewanie. Oprócz tego samolot miał być wyposażony w radiostację, instalację tlenową oraz opancerzenie kabiny pilota i pancernego wiatrochronu.
Jeszcze w lecie 1939 roku w tunelu aerodynamicznym Instytutu Aerodynamicznego wykonano dmuchania drewnianej makiety PZL-62. Wyniki były pozytywne i konstruktor zakładał, że samolot może osiągnąć prędkość maksymalną 600-660 km/h (wg innych źródeł nawet do 700 km/h). W tym czasie bliskie sfinalizowania były rozmowy z francuzami w temacie silników i zakupu licencji na Hispano-Suizę 12Z. Pod koniec 1939 roku miano dostarczyć 5 egzemplarzy silnika, z tego dwa miały iść do prototypów PZL-62. W 1940 roku w lecie oblotu pierwszego prototypu, a egzemplarze seryjne miały wejść do jednostek w 1942 roku.
Wybuch wojny we wrześniu 1939 roku przerwał prace nad PZL-62 na etapie projektu wstępnego. Wg historyków samolot PZL-62 podobnie jak Łosoś czy PZL-56 i PZK-54 miał nikłą szansę na realizację. Spowodowane było to tym, że silnik Hispano-Suiza, w owym czasie w modelach 12X czy 12Y osiągał zaledwie 800-1100 KM. Silniki te miały małe szanse osiągnąć zakładane 1400-1600 KM. Taki silnik miał szansę znaleźć się w Polsce w połowie lat czterdziestych. Prawdopodobnie więc PZL-62 spotkał by podobny los do losu Wilka. Zainstalowanie słabszego silnika w sposób znaczący obniżyło by osiągi.
Sprawa projektowania myśliwca do projektowanego silnika, już się źle odbiła na Wilku i prawdopodobnie podobna sytuacja była by z PZL-62. Trudno jednoznacznie stwierdzić ale zakup dużej partii silników byłby kosztowny, a szanse na otwarcie produkcji w Polsce nikłe, ze względu na niskie moce produkcyjne polskiego przemysłu - w tym czasie zamierzano uruchomić produkcję silników gwiazdowych Gnome-Rhome 14 Mars, Bristol Hercules II lub III.
Pozwala to stwierdzić, że prawdopodobnie wcześniej dostępne by były silniki Bristol Hercules, PZL Waran lub PZL Legwan niż silnik rzędowy. Można stwierdzić że opracowywanie samolotu do silnika rzędowego było bezcelowe. Większe szanse do realizacji miałby Jastrząb II lub RWD-25 czy PZL-45 - myśliwce z silnikami gwiazdowymi - rendery wkrótce.
Konstrukcja:
Jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną pilota i trójkołowym chowanym podwoziem z kółkiem ogonowym. Konstrukcja całkowicie metalowa, wolnonośna.
Uzbrojenie:
Jedno działko kalibru 20mm Hispano-Suiza w przodzie kadłuba strzelające przez oś śmigła i 8 (wg innych źródeł 6) KM kalibru 7,9mm typu PWU wzór 36. Rozkład 6 w płacie, dwa nad silnikiem lub wg innych źródeł 8 w płacie oraz 500 Kg bomb na zewnętrznych zaczepach pod kadłubem i/lub skrzydłami.
Silnik:
12-cylindrowy, rzędowy o układzie V, chłodzony cieczą Hispano-Suiza 12Z o spodziewanej mocy ok 1030-1177 kW (1400-1600 KM), napędzający 3-płatowe śmigło przestawialne.
Dane techniczne:
Rozpiętość: 11,00 m (wg innych źródeł 11,25 m)
Długość: 8,50 m (wg innych źródeł 9,25 m lub 9,64 m)
Wysokość: 3,86 m
Powierzchnia nośna: 19,00 (wg innych źródeł 22,00 m2 lub 22,50 m2)
Ciężar własny: 2000 kg
Ciężar maksymalny: 3250 kg
Obciążenie powierzchni: 171,05 kg/m2 (wg innych źródeł 147,57 kg/m2 lub 144,44 m2)
Obciążenie mocy: 3,16-2,76 kg/kW (2,32-2,03 kg/KM)
Prędkość maksymalna: 640-660 km/h (wg innych źródeł nawet do 700km/h)
Zasięg: 800 km
Literatura:
A. Glass "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939"
A.Glass "Samoloty PZL 1928-1978" _________________ Hell Hath No Fury Like A FireFighter
Ochotnicza Straż Pożarna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej
www.sgfp.com.pl
Ostatnio zmieniony przez szymon dnia Nie 21 Październik, 2007 10:46, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
Reklama +bot

|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Wysłany:
Pią 24 Listopad, 2006 11:50
|
|
|
sierżant
Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 376
Dywizjon:
Nick w LFS:
|
|
Swietny render
Z tym cackiem to bysmy sami zatrzymali niemcow  |
|
|
|
 |
|
Wysłany:
Pon 04 Grudzień, 2006 15:32
|
|
|
senior pilot
Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:
|
|
|
|
|
 |
|
Wysłany:
Pon 04 Grudzień, 2006 15:55
|
|
|
sierżant
Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 344
Skąd: Piaseczno
Dywizjon:
Nick w LFS:
|
|
sory ale w ktorym miejscu masz widoczna kaustyke? |
|
|
|
 |
|
Wysłany:
Pon 04 Grudzień, 2006 16:18
|
|
|
senior pilot
Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:
|
|
przy tym ustawieniu modeliku to akurat nie widać, bo nie ma się na czym zogniskować, musiałbym zrobić render tak żeby światło się zogniskowało na linii kokpit-skrzydło _________________ Hell Hath No Fury Like A FireFighter
Ochotnicza Straż Pożarna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej
www.sgfp.com.pl |
|
|
|
 |
|
Wysłany:
Pon 04 Grudzień, 2006 20:24
|
|
|
sierżant
Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 206
Skąd: Szczecin
Dywizjon:
Nick w LFS:
|
|
okopcenia za km-ami nazbyt regularne sa _________________ Aeria gloris! |
|
|
|
 |
|
Wysłany:
Pon 04 Grudzień, 2006 22:30
|
|
|
Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 1621
Dywizjon:
303
Nick w LFS:
|
|
linie podziału blach strasznie płaskie, zrób je bumpem |
|
|
|
 |
|
Wysłany:
Nie 21 Październik, 2007 10:46
|
|
|
senior pilot
Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:
|
|
|
|
|
 |
|
Wysłany:
Czw 11 Czerwiec, 2009 13:47
|
|
|
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 1
Dywizjon:
Nick w LFS:
|
|
witam wszystkich!
czy jest opcja, by ten model dostępny był w jakiejs postaci do sklejenia? |
|
|
|
 |
|
Wysłany:
Pią 12 Czerwiec, 2009 21:00
|
|
|
senior pilot
Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:
|
|
marcin1323 napisał(a): | witam wszystkich!
czy jest opcja, by ten model dostępny był w jakiejs postaci do sklejenia? |
Chyba raczej nie. RWD-22, Jastrząb, Mewa, Wilk to są w Modelarzu, Orliku czy tym podobnych wydawnictwach. Ale PZL-62 chyba raczej nie. Jest chyba tylko model vacu.
PS: Pod wpływem książki A. Glassa "Polskie Konstrukcje Lotnicze" - rewelacyjnego 3-tomowego nowego wydania, drogiego, ale wartego zakupu okazało się, że prawidłowe oznaczenie to nie PZL-62, a PZL P.55.
PS: teraz męczę inną branżę trochę:
http://www.osp-pilica.yoyo.pl/render/Fiat621.jpg
Ale efekt jak na razie średni wychodzi _________________ Hell Hath No Fury Like A FireFighter
Ochotnicza Straż Pożarna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej
www.sgfp.com.pl |
|
|
|
 |
|