Forum Warbirds Center Strona G³ówna
_
Autor Wiadomo¶æ
Strona Glówna WBC ~ Ogólna dyskusja  ~  TECH 39

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
-nahen
PostWys³any: Nie 05 Czerwiec, 2005 10:03  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 231
Sk±d: Gdañsk
Dywizjon:

Nick w LFS:

No to start Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
Reklama
+bot
:)
PostWys³any: Sro 26 Czerwiec, 2024 02:22 

reklama

Agencja Interaktywna

Powrót do góry
szymon
PostWys³any: Pon 06 Czerwiec, 2005 09:17  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Tyle mam na razie napisane o P-11c, opis techniczny mog³ mieæ w sobie dane o tym jakiej grubo¶ci by³o poszycie, ile ¿eber w skrzyd³ach, budowa wrêgarów i itp, ale raczej bêda to niezbyt przydatne informacje.

P-11c

P-11 w walkach we wrze¶niu 1939:

W chwili wybuchu wojny lotnictwo wojskowe dysponowa³o 173 samolotami P.11 (produkcja wynios³a 225 sztuk). W porównaniu z niemieckimi Bf190E mia³y o 185km/h mniejsz± prêdko¶æ, a od Bf109D o 150 km/h. W walce ko³owej dziêki mniejszemu promieniowi skrêtu mia³ przewagê na Bf109. Starty polskiego lotnictwa wynios³y 97 samolotów – 53 w wyniku walk powietrznych

Pierwszy niemiecki samolot zosta³ zestrzelony pierwszego dnia wojny ok. godz. 6:30 przez por. W. Gnysia ze 121 eskadry lec±cego P.11c niedaleko Olkusza. Gny¶ zestrzeli³ 2 Do17E.

W ci±gu kampanii wrze¶niowej polskie lotnictwo zestrzeli³o 129 samolotów nieprzyjaciela, do tego dochodzi 18 zestrzeleñ prawdopodobnych. Ppor. S. Skalski – 4.25 ; , ppor. H. Dudwa³ – 4, ppor. Cz. G³ówczyñski i W. Gedymin – 3.5. Na ka¿dy polski samolot u¿yty we wrze¶niu przypada 0,9 zestrzelonego samolotu nieprzyjaciela. Na ka¿dy zestrzelony lub uszkodzony samolot niemiecki przypada 0,3 zestrzelonego samolotu polskiego. Dla Polaków stosunek zestrzelonych samolotów do strat w³asnych wynosi³ wiec 3:1 , dla Niemców prawie 1:1.

P.11 walczy³y równie¿ z wojskami radzieckimi. Poniewa¿ Rosjanie zaatakowali Polskê 17 wrze¶nia, a w dniach 17-18 wrze¶nia odby³a siê ewakuacja polskiej armii do Rumunii, zestrzelono tylko 4 samoloty radzieckie.

Ocena samolotu:
Pod wzglêdem pilota¿owym P.11 by³ bardzo udanym samolotem. Ma³a masa w³asna pozwala³a na uzyskanie niezbyt du¿ego obci±¿enia powierzchni, co przy sporej mocy silnika dawa³o krótki start i dobre wznoszenie, co przemawia³o za u¿ytkowaniem z lotnisk polowych. Dziêki dobrej stateczno¶ci, sterowno¶ci i zwrotno¶ci P.11 móg³ wykonywaæ ciasne zakrêty, bez zerwania strugi i zwalenia siê samolotu, co pozwala³o na „wchodzenie” na ogon przeciwnika, w walce ko³owej w poziomie. Bardzo du¿a wytrzyma³o¶æ p³atowca umo¿liwia³a strome nurkowanie i gwa³towne wyrywanie z lotu nurkowego. Samolot cechowa³a szybka reakcja samolotu na otwarcie przepustnicy. Jednak¿e ze wzglêdu na wzrost prêdko¶ci innych my¶liwców w latach 1937-1939 spowodowa³, ¿e P.11 nie móg³ ¶cigaæ my¶liwców wroga, ani bombowców oraz samolotów rozpoznawczych.

Opis techniczny

P£AT:
Obrys dwutrapezowy z zaokr±glonymi koñcówkami, i zwê¿aj±cej siê ciêciwie. Charakterystyczny „mewi” kszta³t – tzw. p³at Pu³awskiego. Pokrycie z blachy aluminiowej, nitowanej do ¿eber. W nosku lewego p³ata zbiorniki opadowy. Lotki typu Frise o niewielkiej ciêciwie i znacznej rozpiêto¶ci. W pó¼niejszym okresie w p³atach by³y montowane karabiny maszynowe PWy wz.33, usytuowane w pobli¿u maksymalnej ciêciwy p³ata. Lufy KMów objête lejkowatymi wlotami powietrza do ch³odzenia.

KABINA:
Kabina pilota otwarta, z fotelem przystosowanym do spadochrony siedzeniowego, wiatrochron; ramka przestrzenna, utrzymuj±ca 4 szybki ze szk³a organicznego oraz lusterko wsteczne. 5-punkotwe pasy bezpieczeñstwa pilota.

USTERZENIE:
W uk³adzie klasycznym, z wysoko umieszczonym usterzeniem poziomym. Pokrycie z blachy aluminiowej.


STEROWANIE:
Wy³±cznie mechaniczne, linkowe dla steru kierunku i wysoko¶ci, popychaczowe dla lotek, popychaczowo-d¼wigniowe dla zespo³u napêdowego.

PODWOZIE:
Klasyczne, ko³owe z p³oz± ogonow±, w systemie no¿ycowym z amortyzatorami schowanymi w kad³ubie. Amortyzacja olejowo powietrzna.

ZESPÓ£ NAPÊDOWY:
9-cylindorowy, reduktorowy, sprê¿arkowy, ch³odzony powietrzem, ga¼nikowy silnik Skoda-Bristol Mercury VS2, o mocy nominalnej 416kW (565KM) przy 2240 obr/min i wysoko¶ci 3660m, moc startowa 438kW (595KM), moc maksymalna 441kW (600KM) na 4000m. ¦mig³o drewniane, dwup³atowe o sta³ym skoku firmy Szomañski. Stosowane by³y równie¿ silniki Mercury VI S2, o mocy nominalnej 434kW (590KM) przy 2400 obr/min i wysoko¶ci 3800m, moc startowa 445kW (605KM), moc maksymalna 464kW (630KM) na 4700m. Przelotowe zu¿ycie paliwa ok. 155 l/h

WYPOSA¯ENIE:
Na tablicy przyrz±dów: prêdko¶ciomierz, zakrêtomierz, chy³omierz poprzeczny, busola, chy³omierz pod³u¿ny, zegar, obrotomierz silnika, manometr paliwa, manometr oleju, 2 termometry oleju, termometr g³owicy silnika, W tylnej czê¶ci kad³uba: radiostacja N2L/M (w pó¼niejszych modelach).

INSTALACJA PALIWOWA:
Zbiornik paliwowy 320l, umieszczony w przedniej grodzi kratownicy kad³uba. Spawany z blachy aluminiowej, wk³adany do kad³uba i podtrzymywany od spodu na pasie z zamkiem, umo¿liwiaj±cym awaryjne odrzucenie zbiornika w czasie lotu (np. w czasie po¿aru). W nosku skrzyd³a zbiornik rozchodowy o pojemno¶ci 11 litrów (opadowy), pompa paliwowa napêdzana przez silnik.

INSTALACJA OLEJOWA:
Ch³odnica oleju umieszczona z prawej strony kad³uba, pojemno¶æ instalacji 27 litrów.

INSTALACJA PNEUMATYCZNA:
S³u¿y³a do rozruchu silnika, butla ci¶nieniowa + wielofunkcyjny zawór-rozrusznik, istnia³a mo¿liwo¶æ pompowania kó³ z instalacji pneumatycznej.

INSTALACJA TLENOWA:
Niewielka butla + inhalator oraz pulpit steruj±cy z manometrami.

INSTALACJA GA¦NICZA:
Ga¶nica w kabinie + trzy ga¶nice w przedziale silnikowym.

UZBROJENIE:
Dwa karabiny Vickers kal. 7,7mm z zapasem amunicji 500 nabojów na ka¿dy, pó¼niej karabiny PWU wz. 33 kal 7,92mm z zapasem amunicji 500 nabojów na ka¿dy; mocowane do kratownicy kad³uba, umieszczone we wnêkach po bokach kad³uba, na wysoko¶ci skrzyde³, wystrzeliwane pociski, przeprowadzane by³y przez rury, przepuszczone przez ¶cianê ogniow± silnika i wypuszczane pomiêdzy cylindry silnika, karabiny zsynchronizowane z obrotami ¶mig³a, pilot móg³ rêcznie prze³adowywaæ KM. Pewna liczba samolotów zosta³a pod koniec lat 30 dozbrojona w drug± parê karabinów PWU wz. 33 kal 7,92mm z zapasem amunicji 600 nabojów na ka¿dy, umieszczona w p³acie, nad zastrza³ami. Samolot by³ przystosowany do przenoszenia bomb lekkich – 12,5kg na 4 lub rzadziej na 2 zamkach podskrzyd³owych. Przyrz±dy celownicze muszka ko³owa o ¶r. 150mm, z krzy¿em z drutu, oraz celownika w postaci tulejki, z otworem. Uzbrojenie mog³o byæ uzupe³nione fotokarabinem.

Dane techniczne P.11c

Moc nominalna – 416 kW
Moc maksymalna – 441 kW
Rozpiêto¶æ – 10,72m
Wysoko¶æ – 2,85m
D³ugo¶æ – 7,55m
Ciêciwa p³ata maksymalna– 2,06m
Baza podwozia – 5,15m
Powierzchnia no¶na – 17,9m2
Powierzchnia lotek – 1,69m2
Powierzchnia statecznika poziomego – 1,40m2
Powierzchnia steru wysoko¶ci – 1,37m2
Powierzchnia statecznika pionowego – 0,69m2
Powierzchnia steru kierunku – 0,98m2
Masa w³asna – 1147,5kg
Masa u¿yteczna – 503-643kg
Masa ca³kowita – 1650-1800kg
Masa p³atowca bez silnika – 540kg
Masa paliwa – 241kg
Masa oleju – 24kg
Masa amunicji – 33kg
Obci±¿enie powierzchni – 92 kg/m2
Obci±¿enie mocy – 4,08kg/kW
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 0m – 276 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 1000m – 295 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 2000m – 314,5km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 3000m – 334 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 4000m – 355 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 5000m – 375 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 6000m – 337 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 7000m – 326,5 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 8000m – 302 km/h
Wznoszenie na 1000m – 1’7”
Wznoszenie na 2000m – 2’29”
Wznoszenie na 3000m – 3’40”
Wznoszenie na 4000m – 5’06”
Wznoszenie na 5000m – 6’54”
Wznoszenie na 6000m – 9’23”
Wznoszenie na 7000m – 13’19”
Wznoszenie na 8000m – 23’24”
Prêdko¶æ przelotowa – 250 km/h
Prêdko¶æ l±dowania – 110-120 km/h
Prêdko¶æ oderwania przy starcie – 113km/h
Dopuszczalna prêdko¶æ nurkowania – 696 km/h
Wznoszenie – 12,4-14,5 m/s
Pu³ap – 8040m
Rozbieg – 99m
Dobieg – 343m
Wspó³czynnik obci±¿enia niszcz±cego – 16

¬ród³a:
Aero – Technika Lotnicza 10/92
K Cie¶lak., W. Gawrych, A.Glass – „Samoloty My¶liwskie Wrze¶nia 1939”
A. Glass „Polskie Konstrukcje Lotnicze – 1893-1939”
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
szymon
PostWys³any: Pon 06 Czerwiec, 2005 12:39  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

P-23b

P-23 w walkach we wrze¶niu 1939:

Wyprodukowano 307 egzemplarzy. Stanowi³y one 30% polskich samolotów bojowych we wrze¶niu 1939 roku. Podczas kampanii wrze¶niowej Karasie ostrzeliwa³y i bombardowa³y kolumny wroga, zadaj±c im straty i opó¼niaj±c marsz. W walkach udzia³ wziê³o 125 Karasi, stracono 90% z nich. Kilka sztuk podczas kampanii wrze¶niowej Niemcy zdobyli co najmniej 16 sztuk, dla Bu³garii Niemcy wyremontowali co najmniej piêæ sztuk Karasi. Dwa Karasie wyl±dowa³y omy³kowo na terytorium radzieckim i by³y pokazywane jako zdobycz wojenna na wystawie w Kijowie (zdobycz wojenna, podczas obrony nas przed Niemcami J dobre). Oprócz polski Karasie u¿ytkowa³a Rumunia (do Rumunii ewakuowa³o siê 14 Karasi, a dziêki remontom Rumunii uzyskali 19 maszyn – walczyli nimi po stronie Niemców w trakcie Barbarossy – nawet pod Stalingradem) i Bu³garia (50 samolotów w wersji P.43, nazwane przez Bu³garów Czajka – po zmianie strony i wypowiedzeniu Niemcom wojny przez Bu³garów Karasie (czajki) bra³y udzia³ w walkach przeciwko Niemcom).

Ocena samolotu:
By³ u¿ytkowany jako samolot bombowy i rozpoznawczy, pilot posiada³ k.m. strzelaj±cy do przodu, a dwóch strzelców zapewnia³o prawie pe³n± obronê tylnej pó³sfery, a strzelec górny dodatkowo przednia górn± pó³sferê – to zapewnia³o doskona³± obronê przed my¶liwcami. £adunek bomb by³ zadowalaj±cy, nisk± prêdko¶æ rekompensowa³a zwrotno¶æ.

Opis techniczny

P£AT:
Trapezowy, trójdzielny, wyposa¿ony w lotki szczelinowe i automatyczne sloty. P³at kryty g³adk± blach±, wewnêtrzne dwa zbiorniki paliwa o pojemno¶ci 77l ka¿dy w p³atach zewnêtrznych, w centrop³acie dwa g³ówne zbiorniki paliwa po 230l i dwa mniejsze umieszczone przy krawêdzi sp³ywu o pojemno¶ci 50l ka¿dy oraz dwa po 77 litrów ka¿dy.

KAD£UB:
Pokrycie z g³adkiej blachy duraluminiowej. Charakterystyczne rury wydechowe wyprowadzone nad p³at, celem nie o¶lepiania pilota, a w lotach nocnych, celem os³oniêcia p³omieni przed obserwatorami z ziemi. Za przedzia³em silnikowym by³ zbiornik oleju o pojemno¶ci 70l i zbiornik opadowy o pojemno¶ci 25l. Charakterystyczny garb, uzyskano przez obni¿enie silnika celem lepszego wywa¿enia samolotu oraz zapewnienia pilotowi lepszej widoczno¶ci przy starcie i l±dowaniu. Os³ona kabiny zbudowana ze szkieletu duraluminiowego, okienka i wiatrochron ze szk³a organicznego, owiewka pilota i obserwatora otwierane w lewo, gondola podkad³ubowa wyposa¿ona w wiatrochron z przodu z zamontowanym celownikiem bombardierskim i oszklenie z ty³u z gniazdem k.m.

USTERZENIE:
W uk³adzie klasycznym, wolnono¶ne, kryte g³adk± blach±.

PODWOZIE:
Klasyczne, ko³owe z p³oz± ogonow±. Ca³kowicie os³oniête owiewkami, ale ze wzglêdu na u¿ytkowanie z lotnisk polowych owiewki demontowano. Na owiewkach umieszczano dwa reflektory do l±dowania nocnego.

ZESPÓ£ NAPÊDOWY:
9-cylindrowy, gwiazdowy silnik Skoda Bristol Pegaz VIIIA, o mocy 500 kW (670 KM), ch³odzony powietrzem, ¶mig³o dwup³atowe drewniane, typu Szomañski B-17bII, masa zespo³u napêdowego 775kg.

WYPOSA¯ENIE:
Pilot: busola, kontroler lotu, sztuczny horyzont, wysoko¶ciomierz, chy³omierz pod³u¿ny, wariometr, zegar, lusterko wsteczne, manometry powietrzne i olejowe, butla tlenowa instalacji pilota. Przedzia³ obserwatora: oddzielony pancernym ekranem od przedzia³u pilota, nadajnik radiowy, automat bombardierski oraz butla tlenowa. Przedzia³ strzelca: os³oniêty od strony przedzia³u obserwatora ekranem pancernym, obrotowa podstawa k.m. butla tlenowa strzelca. Gondola podkad³ubowa, zajmowana przez obserwatora na czas bombardowania lub korzystanie z k.m. broni±cego dolnej pó³sfery: celownik bombowy w czê¶ci przedniej, w czê¶ci tylnej k.m. umieszczony w gnie¼dzie. Dr±¿ek sterowy zdublowany, jeden w kabinie pilota, a drugi w kabinie obserwatora.

UZBROJENIE:
K.m. pilota PWU wz.33 kal. 7,9 mm strzelaj±cy przez ¶mig³o z synchronizatorem, szybkostrzelno¶æ 2300 pocisków/minutê, zapas amunicji 600 sztuk, co czwarty pocisk w ta¶mie – smugowy. Z ty³u kad³uba dwa pojedyncze ruchome k.m. Vickersa F 7,9 mm (przekalibrowane), jeden w gondoli podkad³ubowej o k±cie ostrza³u 60 stopni w dó³ i po 30 stopni na boki, z zapasem 388 naboi w 4 magazynkach, drugi umieszczony na ruchomej podstawie, broni³ górnej pó³sfery, z k±tem ostrza³u w górê 155 stopni, na boki 300 stopni, k±cie ostrza³u dookólnym 360 stopni. Zapas amunicji 679 naboi w 7 magazynkach. W czasie walk wrze¶niowych kilka maszyn wyposa¿ono w k.m. PWU wz. 33 Szczeniak kal. 7,9mm. £adunek bomb wynosi³ zasadniczo 700 kg, ale w praktyce zabierano 600 kg , a z lotnisk trawiastych nie wiêcej ni¿ 400 kg. Bomby umieszczano na wyrzutnikach bombowych 8x100 kg lub 24x12 kg.

Wyrzutnik 8x100 kg pozwala³ na nastêpuj±ce kombinacje bomb:
- 6x100kg
- 6x100 kg + 2x50 kg
- 6x 50 kg

Wyrzutnik 24x12 kg pozwala³ na nastêpuj±ce kombinacje bomb:
- 24x12kg
- 24x12,5 kg
- 24x skrzynka z 240 bombami 1 kg
- 24x skrzynka z 190 bombami typu myszka
- 24x skrzynka z 280 bombami zapalaj±cymi

Dane techniczne P.23b

Moc startowa – 500 kW (670 KM)
Rozpiêto¶æ – 13,95 m
Wysoko¶æ – 3,30 m
D³ugo¶æ – 9,68 m
Powierzchnia no¶na – 26,80 m2
Masa w³asna – 1980 kg
Masa u¿yteczna – 913 (1546) kg
Masa ca³kowita – 2893 (3525) kg
Zbiornik oleju – 70 l
Zbiorniki paliwa – 740 l
Obci±¿enie powierzchni – 108 kg/m2
Obci±¿enie mocy – 5,8 kg/kW
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 0m – 274 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 1000m – 286 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 2000m – 299 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 3000m – 311 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 3650m – 319 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 4000m – 317 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 5000m – 308 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 6000m – 294 km/h
Wznoszenie na 1000m – 2’25”
Wznoszenie na 2000m – 4’45”
Wznoszenie na 3000m – 7’10”
Wznoszenie na 4000m – 10’10”
Wznoszenie na 5000m – 14’10”
Wznoszenie na 6000m – 20’00”
Prêdko¶æ przelotowa –na wysoko¶ci 2500 - 270 km/h
Prêdko¶æ minimalna – 110 km/h
Wznoszenie – 6,7 m/s
Pu³ap – 7300m
Zasiêg - 1260 km
Wspó³czynnik obci±¿enia niszcz±cego - 9,7

¬ród³a:
T.J. Kopañski, K.Sikora "P.23 Kara¶" , monografie lotnicze nr 23
Aero – Technika Lotnicza
A. Glass „Polskie Konstrukcje Lotnicze – 1893-1939”
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
szymon
PostWys³any: Czw 09 Czerwiec, 2005 10:35  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

P-37 £o¶

P-37 w walkach we wrze¶niu 1939: Lotnictwo otrzyma³o tylko 92 szt. (z zamówionych 180). £osie wykorzystano dopiero 4 i pi±tego wrze¶nia. Wykonano 6 wypraw bombowych ma 16 Korpus Pancerny pod Radomskiem i zrzucono 40 ton bomb, zestrzelono dwa Me-109 i jednego Me-110. W czasie kampanii wrze¶niowej stracono 26 £osi, z czego 14 w walkach z nieprzyjacielem. Niemcy zdobyli jednego £osia, którego testowali w Rechlinie. Rosjanie zdobyli 3 £osie. Jednego rozbili o I-153 „Czajkê” podczas ko³owania.

£osie oprócz Polski u¿ywa³a Rumunia (30 sztuk), Turcja zamówi³a 10 sztuk, Jugos³awia – 20 szt, Bu³garia 15 sztuk (Bu³garia i Jugos³awia – nie dostarczono – wybuch wojny przeszkodzi³). Zamówiæ chcia³y – Belgia, Estonia, Finlandia i Grecja.

Ocena samolotu: samolot bardzo chwalony za poprawno¶æ w pilota¿u, mo¿liwo¶æ operowania z lotnisk polowych, szybko¶æ. Z urz±dzonej symulowanej walki powietrznej „£o¶” vs Seversky P-35 - „£o¶” wyszed³ zwyciêsko. Jako wadê podawano cia¶niejsze wnêtrze. Na ”£osiu” da³o siê wykonywaæ podstawowe figury akrobatyczne (dot. serii £osi ze wzmocnionym okuciem). Posiada³ dobre pola ostrza³u i ¶redni ³adunek bomb, porównywalny by³ z ¶rednimi bombowcami innych pañstw: Do-17, Ju-88, He-111, „Wellingtonem” i „Hampdenem”


Opis techniczny

P£AT:
Trapezowo-eliptyczny, duralowy,. Trójdzielny, kryty blach±. Klapy krokodylkowe wychylane do 60 stopni (3 po³o¿enia: 25,45,60 stopni) , lotki szczelinowe.

KAD£UB:
Eliptyczny, pó³skorupowy, duralowy. Przód oszklony szk³em organicznym na szkielecie z rur stalowych mie¶ci³ kabinê dowódcy-obserwatora bêd±cego jednocze¶nie bombardierem i strzelcem przednim, dalej kabina pilota, kryta odchylan± owiewk±, za kabin± pilota pomieszczenie radiooperatora, bêd±cego jednocze¶nie strzelcem dolnym-tylnym. Kabina strzelca górnego tylnego, wykrojona z obrysu kad³uba, os³oniêta niewielk± owiewk± ze szk³a organicznego.

USTERZENIE:
W uk³adzie klasycznym, wolnono¶ne, kryte g³adk± blach±, w wersji B podwójne, w wersji A pojedynczy ster kierunku.

PODWOZIE:
Klasyczne, ko³owe z p³oz± ogonow±. Rozstaw 5m. Jednogoleniowe, dwuko³owe wg patentu Kubickiego. P³oza ogonowa, amortyzowana i samonastawna.

ZESPÓ£ NAPÊDOWY:
9-cylindrowy, gwiazdowy silnik Bristol Pegaz XX A lub B o mocy nominalnej 810-850 KM, a maksymalnej 900-940 KM na 3050m. ¦mig³a trójp³atowe Hamilton Standard. Zbiornik g³ówny paliwa pod kabin± pilota – 532 l, W gondolach silnikowych dwa zbiorniki opadowe po 112l ka¿dy. W p³atach dwa zbiorniki po 238l ka¿dy. Mo¿liwo¶c zak³adania w komorze bombowej dodatkowych dwóch zbiorników po 369 l. W gondolach silnikowych dwa zbiorniki oleju, po 115l ka¿dy. Przelotowe zu¿ycie paliwa 322-350 l/h, maksymalne zu¿ycie 462 l/h.

WYPOSA¯ENIE:
Pilot: prêdko¶ciomierz, zakrêtomierz, chy³omierz poprzeczny, chy³omierz pod³u¿ny, sztuczny horyzont, wysoko¶ciomierz, wariometr, busola, giroskopowy wska¼nik kursu, zegar, dwa obrotomierze, dwa kontrolery silników, paliwomierze (3 szt.) oraz manometry. Fotel pilota z lewej, po prawej przej¶cie dla bombardiera-strzelca. Bombardier-strzelec:: k.m Szczeniak, drugi zestaw sterownic (zdublowane z pilotem), celownik bombardierski, busola, prêdko¶ciomierz, wysoko¶ciomierz. Radiooperator-strzelec: k.m. Szczeniak na obrotnicy w dole kad³uba, radiostacja. Strzelec tylny – k.m. Szczeniak

UZBROJENIE:
Na stanowiskach przednim, dolnym i tylnym K.m. „Szczeniak” 7,9 mm wz. 37 (przedni i tylny), k.m. dolny Vickers F 7,7mm. Pole ostrza³u stanowiska tylnego: poziomo 192 stopnie, w górê 60 stopni, w dó³ 10 stopni. Pole ostrza³u stanowiska przedniego: na boki i w górê 25 stopni, w dó³ 45 stopni. Pole ostrza³u stanowiska dolnego: 60 stopni w dó³ i na boki. £±czny zapas amunicji 1632 szt. W kad³ubie i p³acie komory bombowe. £adunek:

- 2x300 kg w kad³ubie, 18x110 kg w p³acie
- 20x50 kg
- 20x110 kg
- 20x240 „myszek” po 1kg – ³±cznie 4800 szt.

Dane techniczne P.37B

Moc startowa – 2x 918KM
Moc maksymalna – 2x 940 KM
Rozpiêto¶æ – 17,93 m
Wysoko¶æ – 4,25 m
D³ugo¶æ – 12,92 m
Powierzchnia no¶na – 53,50 m2
Masa w³asna – 4935 kg
Masa u¿yteczna – 3945 kg
Masa ca³kowita – 8880 (max. 9105) kg
Zbiornik oleju – 70 l
Zbiorniki paliwa – 740 l
Obci±¿enie powierzchni – 166 kg/m2
Obci±¿enie mocy – 4,8 kg/kW
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 0m – 370 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 500m – 377 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 1000m – 385 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 1500m – 392 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 2000m – 400 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 2500m – 407 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 2800m – 412 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 3000m – 410 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 3500m – 405 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 4000m – 400 km/h
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 4500m – 393 km/h
Wznoszenie na wysoko¶æ 500m – 2’12”
Wznoszenie na wysoko¶æ 1000m – 4’12”
Wznoszenie na wysoko¶æ 1500m – 6’00”
Wznoszenie na wysoko¶æ 2000m – 7’54”
Wznoszenie na wysoko¶æ 2500m – 9’42”
Wznoszenie na wysoko¶æ 3000m – 12’00”
Wznoszenie na wysoko¶æ 3500m – 14’24”
Wznoszenie na wysoko¶æ 4000m – 17’18”
Wznoszenie na wysoko¶æ 4500m – 21’00”
Prêdko¶æ przelotowa – 326-360 km/h
Prêdko¶æ dopuszczalna nurkowania – 520 km/h
Prêdko¶æ minimalna – 120 km/h
Wznoszenie – 4,7 m/s
Pu³ap – 5900 m
Zasi̻g Р1000 (max. 1750) km
Wspó³czynnik obci±¿enia niszcz±cego - 9,7
Rozbieg – 473 m
Dobieg – 340 m

¬ród³a:
T.J. Kopañski, K.Sikora "P.23 Kara¶" , monografie lotnicze nr 23
J.B. Cynk „PZL P-37 £o¶”
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
vipe
PostWys³any: Sob 11 Czerwiec, 2005 10:33  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 278
Sk±d: Poznan
Dywizjon:

Nick w LFS:

IMO najlepiej bedzie jak przygotujemy również dane wczesnych wersji samolotów niemieckich, bo np 109 to chyba latalo w wersji E1.
Jesli chodzi o modele to chyba nie ma sensu ich wykonywac bo zmienia tylko malowanie i juz bedzie z E4, E1. Jak przygotujemy obie strony to projekt moze nawet przejsc, a tak to ruski pewnie stwierdza, ze trzeba dac przeciwwage goldom, a im nie chce sie myslec co to ma byc Wink
_________________
F/Lt Vipe from 302nd Polish Squadron "Poznañski"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)

Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum Warbirds Center Strona G³ówna  ~  Ogólna dyskusja

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu


 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach




Powered by phpBB 2.x.x:WBCModv0.2 and NoseBleed vWBC


Agencja Interaktywna